ساختن یک روز خوب و عالی

ساختن یک روز خوب و عالی

ساختن یک روز خوب و عالی معمولا خواسته اغلب افراد است…

این که روزشان را چگونه آغاز کنند و در نهایت چگونه به پایان برسانند.

همه ما در طی روز برنامه‌ای برای انجام فعالیت‌هایمان داریم، که کمتر پیش می‌آید آن را یادداشت کنیم.

گاهی در پایان روز با تمام خستگی احساس شادی و رضایت داریم و گاهی سردرگم بوده و از روز خود راضی نیستیم…

زمانی که علت نارضایتی افراد را بپرسید، اکثرا پاسخ مشخصی برای آن ندارند، فقط می‌دانند حسشان خوب نیست.

چندی پیش در سوپر گروه آموزشی موسسه سمپل سؤال زیر را از افراد عضو در گروه پرسیدیم:

برای عضویت در سوپر گروه آموزشی موسسه سمپل اینجا کلیک کنید.

پاسخ‌های متنوع و متفاوتی رو از افراد دریافت کردیم که تعدادی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت:

  • روزی که توازن ۸ ساعت کار، ۸ ساعت استراحت و ۸ ساعت عبادت در آن به درستی لحاظ شود و به همه قوانین کائنات پایبند باشم
  • روزی که من سرشار از شادی، آرامش، عشق و شکرگزاری باشم و بدون هیچ توقعی خدمتگزار باشم و خودم را با تمام وجود بپذیرم
  • روزی که مثل امروز از شب قبل دوست عزیزی کنارت باشه و خاطرات شیرین گذشته را ورق بزنی، بر وفور نعمت‌های الهی باشی و بتوانی به عزیزان خداوند خدمت کنی و بدنبالش حال دل خودت هم خوب باشه
  • روزی که از خودت راضی باشی و به معنای واقعی با خودت و تمام جهان هستی مهربان باشی
  • و …

 

قبل از خواندن ادامه متن، شما به این سؤال پاسخ دهید:

 

یک روز عالی از نظر شما چه روزی است؟

ساختن یک روز خوب و عالی

گاهی اوقات ما به دلیل عدم شناخت کافی از خودمان، در طول روز سر در گم هستیم. فعالیت‌های متنوعی را انجام می‎‌دهیم ولی هیچ یک ما را راضی نمی‌کند. شناخت درست و واقع بینانه از خودمان و علایقمان باعث می‌شود تا درک بهتری از رضایت درونی خود در زندگی داشته باشیم.

زمانی صحبت از ساختن یک روز خوب و عالی به میان می‌آید، برخی از افراد بدنبال یک اتفاق خیلی ویژه و خاص هستند. یک تغییر خیلی بزرگ در عالم هستی و یا محیط پیرامونشان؛

برای حس رضایت از زندگی ما نیازمند تغییرات بنیادین در زندگی نیستیم، گاهی یک تغییر کوچک اثری بسیار عمیق بر روی زندگی ما خواهد داشت.

نظرات دوستان را یکبار دیگر مرور کنید:

آیا واقعا برای داشتن یک روز خوب، حتما ما باید روزمان را به ۳ قسمت مساوی تقسیم کنیم؟ دیگر فعالیت‌های ما چه زمانی باید انجام شوند؟ 

اگر یک روز را در جمع عزیزانمان باشیم و ۵ ساعت بخوابیم آیا روز خوبی نبوده است؟

اگر کل روز را با خودمان مهربان نباشیم، لزوما روز خوبی نخواهد بود؟

اگر روزی به کسی خدمت نکنیم روز خوبی نخواهیم داشت؟

ما با شناخت و آگاهی نسبت به خودمان می‌توانیم، فهرستی از کارهای لذت‌بخش و مورد علاقه‌مان داشته‌باشیم، که با انجام آنها احساسات عالی در ما جاری شود.

 

فهرست پیشنهادی سمپل:

 

  • گاهی لبخند زدن به یک فرد روز ما را عالی میکند
  • گاهی تلاش برای رسیدن به هدف شخصی‌مان
  • گاهی خرید یک شاخه گل برای خودمان روزمان را عالی می‌کند
  • گاهی تیک خوردن یکی از اهدافمان
  • گاهی حضور در جمع خانواده و دوستان عزیزمان
  • گاهی مطالعه یک کتاب یا شنیدن یک فایل آموزشی
  • گاهی دیدن یک فیلم مورد علاقه، یا شنیدن یک قطعه موسیقی حالمان را عالی می‌کند
  • گاهی خوردن یک غذایی که دوستش داریم و مدت‌ها نخورده بودیم
  • گاهی نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه
  • گاهی قدم زدن در یک خیابان یا پارک مورد علاقه‌مان
  • گاهی ….

 

شما با چه چیزهایی می‌توانید روزتان را عالی بسازید؟

 

اقدامک: همین الان یک کاغذ و خودکار بردارید و لیستی از فعالیت‌های لذت‌بخش و در دسترس را برای خودتان بنویسید که می‌توانند روز شما را عالی کنند.
داشتن این لیست جادویی به شما کمک می‌کند تا زمانی‌که دچار احساسات منفی شدید، و یا حس رضایت درونی نداشتید، با انجام یک یا چند فعالیت از لیست بالا روزتان را عالی بسازید.

چند پیشنهاد برای ساختن یک روز خوب و عالی:

۱- یک روز عالی با یک صبح عالی آغاز می‌شود.

برای تجربه یک روز عالی صبحتان را عالی شروع کنید. حتما شما هم تجربه روزهایی را داشتید که صبح با یک انرژی فوق‌العاده روزتان را شروع کردید و در طول روز کلی اتفاق‌های مثبت  و خوب را تجربه کردید. اما معمولا صبح‌های ما با سخت بیدار شدن شروع می‌شود٬ معمولا سعی می کنیم تا آخرین لحظه بخوابیم و نهایتا هم با احساس کوفتگی بیدار می شویم و همان احساس را به کل روزمان منتقل می کنیم.

صبح‌ها کمی زودتر از خواب بیدار شوید. با زودتر از خواب بلند شدن از استرس ترافیک به دور بوده و می توانید صبحانه خود را با لذت میل کنید، برای روز خود برنامه ریزی کرده و حتی به جای بحث هر روزه با رئیس‌تان به خاطر دیر رسیدن٬ می‌توانید ریلکس کنید.

۲- آب بنوشید.

بدن برای تحرک و فعالیت‌های حیاتی دستگا‌ه‌هایی مانند مغز، قلب، کلیه و کبد و برای صحیح عمل کردن به آب نیاز دارد. در صورتی که آب کافی ننوشید، وضعیت بدن رو به وخامت می‌رود. نوشیدن آب در ابتدای صبح با شکم خالی به پاک کردن روده بزرگ کمک می‌کند که این مسئله به هضم بهتر غذاهایی که در طول روز می‌خورید منجر شده و توانایی جذب مواد مغذی را نیز بالا می‌برد. همچنین آب به تولید سلول های خونی کمک کرده که دقیقا باعث می شود احساس سرزندگی کنید.

۳- صبحانه را کامل بخورید.

تحقیقات برای چندین دهه نشان داده است که صبحانه خوردن، باعث افزایش متابولیسم بدن شده و در طول روز احساس گرسنگی کمتری خواهید نمود. صبحانه باعث کاهش کلسترول و بهبود غلظت خون می شود. اگر می خواهید تبدیل به یک انسان موفق شوید و روزهای فوق‌العاده‌ای را بگذرانید خوردن صبحانه را جدی بگیرید.

۴- برنامه ریزی کنید.

موفق‌ترین افراد دنیا عادت دارند که قبل از انجام هر کاری برای همان‌روزشان برنامه‌ریزی می‌کنند و اهداف روزشان را تعیین می‌کنند. در واقع بسیاری از استرس‌ها و نگرانی‌های روزانه‌ ما به دلیل بی‌برنامگی است. یک برنامه‌ریزی شاید ۱۰دقیقه از زمان شما را صرف کند اما عمل کردن به آن می‌تواند بیشتر از چند ساعت از زمانی که در طول روز هدر می‌رفت و به بطالت می‌گذشت را ذخیره کرده و آن را صرف خودتان و توسعه مهارت‌های فردیتان کنید.

۵- شکلات تلخ بخورید.

شکلات برای تقویت روحیه بسیار عالی است. زیرا اولا دارای منیزیم است که این ماده معدنی به علت اثرات آرامش بخش و کمک به ارسال تکانه های عصبی از طریق مغز شناخته شده است. تئوبرومین موجود در شکلات تلخ شما را هشیار می‌کند. و همچنین شکلات تلخ باعث خوش‌خلقی و کاهش خستگی بدن خواهد شد.

۶- قهوه بنوشید.

قهوه علاوه بر تاثیرات مثبت بر روی سلامتی انسان، باعث بهبود کارکرد مغز می‌شود و افزایش تمرکز و هوشیاری را در انسان به دنبال دارد. مصرف قهوه به‌دلیل کافئین آن باعث تقویت حافظه‌ کوتاه‌مدت انسان نیز می‌شود. همچنین قهوه حافظه فرد برای یادآوری کلمات و مفاهیم مثبت و جذاب را تقویت می‌کند.

۷- شکرگزاری کنید.

شاید این کار پنج دقیقه بیشتر وقت شما را در شبانه روز نگیرد ولی به شما قول می دهم نتایج آن در زندگی شما خیره کننده است یک دفترچه سپاسگزاری برای خود تهیه کنید و هروز قبل از خواب و بلافاصله بعد از بیداری بابت پنج نعمت زندگی خود از جهان هستی و از ۵ نفر افراد تاثیر گذار اطراف خود شکرگزاری کنید و یاداشت کنید هر روز که می خواهید روز خود را شروع کنید بلافاصله به سراغ دفترچه بروید و شروع به نوشتن ۵  نعمتی که بابتش سپاسگزار هستید کنید.

وقتی ما آگاهانه بر روی  نعمت های زندگی خود توجه و تمرکزمی کنیم  ذهن ما هم به شدت به دنبال فراهم کردن نعمت های بیشتری در زندگی برای ما می گردد زیرا به هر چیزی که در جهان هستی توجه و تمرکز کنیم دقیقا همان چیزها را در زندگی ما بیشتر وبیشتر می شود.

۸- مطالعه کنید.

تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۰۹ در دانشگاه ساسکس (Sussex) نشان داد که مطالعه کردن، مؤثرترین روش برای مقابله با استرس است. کتاب خواندن حتی از فعالیت‌های محبوبی مانند گوش دادن به موسیقی، لذت بردن از یک فنجان چای یا قهوه و قدم زدن، در حفظ آرامش هنگام مواجهه با مشکلات و مقابله با استرس بسیار مؤثرتر است. نتایج این تحقیقات با ارزیابی ضربان قلب و تنش‌های عضلانی مورد بررسی قرار گرفته بود. شرکت‌کنندگان در این پروژه‌ی تحقیقاتی تنها ۶ دقیقه بعد از شروع به خواندن و ورق زدن کتاب، آرامش را احساس می‌کردند.

یکی از محققان این پروژه، دکتر دیوید لویس (David Lewis) گفته است:

«فرقی نمی‌کند که چه کتابی را برای خواندن انتخاب کنید، زمانی که غرق در ماجرا و موضوع کتاب می‌شوید، از دنیای نگرانی‌ها و استرس‌های روزمره فاصله می‌گیرید و زمانی را برای کشف تخیلات و دنیای نویسنده صرف می‌کنید.»

 

۹- با دوستان نزدیک و خانواده وقت بگذرانید.

سعی کنید هر روز زمانی را برای بودن با اعضای خانواده اختصاص دهید. این زمان می تواند حین صرف صبحانه یا شام باشد که تمام خانواده دور هم جمع می شوند. در زمان با هم بودن می توانید در مورد مسایل روز مره صحبت کنید.همه باید در بحث ها شرکت کنند. می توانید خوردن غذا در کنار اعضای خانواده و ماندن سر میز غذا تا اتمام غذای تمام افراد خانه را به عنوان یک قانون خانوادگی در نظر بگیرید. بودن در کنار اعضای خانواده فشارهای ناشی از کار و استرس را از شما دور کرده و باعث بهبود حال درونیتان می‌شود.

۱۰- مراقبه انجام دهید.

از آنجایی که مراقبه، تمرینی برای تمرکز حواس‌مان و آگاهی نسبت به منحرف شدن آن است، این فرایند، تمرکز ما را بهبود می‌بخشد، حتی زمانی که مشغول مراقبه نیستیم. این یک تأثیر پایدار و مداوم است که بر اثر انجام منظم مراقبه ایجاد می‌شود. توجهِ متمرکز، درست مانند یک عضله است که برای تقویت و استحکام به تمرین نیاز دارد. مراقبه‌ به افراد کمک می‌کند، تحت فشارهای روحی مختلف بتوانند عملکرد مناسبی داشته باشند و استرس کمتری تجربه کنند. 

 

 

امیدواریم با به کارگیری پیشنهادات فوق و تهیه لیستی از علایقتان، هر روزتان یک روز خوب و عالی باشد.

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *